Varázsjáték hatása-logopédus szemmel
Nehéz pontosan meghatározni, hogy
mi az, ami kifejezetten a Varázsjáték csodálatos hatásának
köszönhető. Mégis, elsőnek talán a csend megismerését,
az elcsendesedést, a befelé figyelést és a hallgatást
említeném. Az értő hallgatást, a csendet, amiben jól esik
lenni. Pillanatok ezek, de benne maradnak már ezek a gyerekek,
mernek csendben lenni.
A másik a képzelet kitárása.
Bármi lehetséges ott. Logopédusként ezt szóban kifejezve nem
tapasztaltam ugyan egyértelműen a gyerekeken, de rajzban
megjelenítve igen. Ugyanakkor a saját kislányomon tapasztaltam, a
még Szinesebb rajzokat, és az érzések rajzon való megjelenését.
A”fa ágán meghúzódó fészek, amiben egy fióka van, akinek
hiányzik az anyukája ,honvágya van”
A gyerekek alapvetően és általában
keveset beszélnek a rajzukról. „Hát, ez csak egy rajz” Ezzel
párhuzamosan még az hangzik el gyakran, hogy „Nem tudok
rajzolni”.
Ebben a tanévben azon kis
alkalmakkor, amikor szabadon rajzoltak a gyerekek vagy otthoni,
óvodai rajzukat mutatták meg nekem, akkor határozottan többet
meséltek róla. Örömmel, látszott, hogy azt is tudják, hogy a
felnőttet érdekli a rajzuk, ez egy szokássá vált, hogy
megmutatják, elmesélik és bizonyára visszajelzés is van a
felnőtt részéről.
Mernek mesélni róla.
Fantasztikus eredmény.
A rajzok színvonala is más. Ami
leginkább eszembe jut erről az a szín, a hangulat egyértelmű
megjelenítése. Minőségben nem tudom, hogy a varázsjáték
hatására változott-e és nem is figyeltem ezt eddig különösebben,
de hogy megjelennek az érzések, hangulatok a színekben az biztos.
Több oviban nem nagyon használták
a gyerekek a méhviaszkrétát..sajnos. Én is a tömb alakú
krétákkal dolgozom. Nekem öröm, hogy már szívesen választják
ezt az eszközt, és nem kell már terelgetnem annyira őket, hogy ne
a grafittal rajzoljanak… görcsbe igazítva az ujjaikat a helyes
ceruzafogásra, idejekorán. Amúgy is a Varázsjátékon használt
eszközök minősége is kiváló, nem csak könnyebben érnek
e ezekkel „eredményt”, de meg is ismerik őket.
A nagyobbaknál tapasztaltam, hogy a
beszéd minősége is más a rajzok mesélése közben. Mert
az érzéseket nem lehet csak felsorolásszerűen elég árnyaltan
kifejezni. A tartalmi beszéd minőségének javulásához
vezet. És ezért egyre szebben szerkesztett mondat is megjelenik,
amiben megpróbálják egyre pontosabban kifejezni, amit a rajzról
mondani szeretnének.
Kifejezésmódban pedig az látszik,
hogy a megszokott formának következtében a rajzaikról csendesebb
hangon beszélnek, lassabban mesélnek.
A fiúk is az érzéseikről, a
rajzaikon keresztül, a rajzaikat segítségül hívva, a gondolat
hálójából szavakat keresnek. Ez iszonyú fontos náluk a későbbi
életkorra vonatkozóan. Másrészt a szókincsük is gazdagodik, a
szókincsük aktivizálásának mechanizmusa is javul.
És, Ági! Ehhez a Te személyes
varázsod, a munkádba vetett hited, az alázatod a gyermeki lélek
felé, a nyitottságod és érdeklődésed, az önzetlen elfogadásod,
a végtelennek tűnő türelmed táptalaj a biztonságos érzelmi
élet fejlődéséhez. Egy kitűnő csendes sziget a gyerekeknek.
Sej-Sebestyén Andrea , logopédus